Merlin’s mind | Spoorlijn73

Een kijkje over de grens.

Van De Panne naar Duinkerke.
Door Merlin’s mind | Spoorlijn73 en Grenstreinbus.
Mobirise

Inleiding


Op een bewolkte vrijdag in juni 2013 trekken wij naar de Westhoek om het verlaten deel van spoorlijn 73 (Deinze – De Panne – Duinkerke) op de gevoelige plaat vast te leggen. Waar mogelijk leggen wij onze foto’s naast deze van de heer A. Janmart uit 1989-1990 toen er voor het laatst een reizigerstrein van De Panne naar Duinkerke bolde. Hiertoe verleende de heer A. Janmart ons per 06/08/2013 de schriftelijke toelating. Dit verslag is gemeenschappelijk opgesteld door Merlin’s mind | Spoorlijn73 en Grenstreinbus. Wij nemen u graag mee langsheen het oude spoor. Lees snel verder!

De Panne (Adinkerke)


Onze tocht begint in het station van Adinkerke, de deelgemeente van De Panne. Anno 2013 is De Panne de facto eindstation van spoorlijn 73. Nadat een IR-trein in het station is aangekomen, rijdt hij verder naar het opstelterrein.

Aan het station van De Panne sluiten drie vervoermiddelen naadloos op elkaar aan:


* trein: rechtstreekse IC-trein naar Gent–Brussel–Antwerpen (1x per uur)
* de Kusttram: rechtstreeks naar Knokke Station via De Panne-centrum, Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Oostende, De Haan, Blankenberge en Zeebrugge (1x per kwartier, volledige route 02u20 met 69 stopplaatsen)
* bus: lijn 2A van de Franse vervoermaatschappij DK’Bus naar Duinkerke Station (1x per uur), een route van ongeveer 01u00 met verschillende halten in De Panne, Bray-Dunes, Zuidkote, Leffrinkhoeke, Rozendaal en Duinkerke



Het spoor naar Duinkerke wordt dezer dagen niet gebruikt. In de zomerseizoenen van 1989 en 1990 reden in het weekeinde enkele toeristentreinen van De Panne naar Duinkerke en terug. Deze treindienst was een samenwerking tussen de NMBS en de SNCF. In de zomer van 1988 vond reeds een aantal proefritten plaats. De dienstregeling kunt u terugvinden in de NMBS-treingidsen van 1989 en 1990, telkens onder de tabel van spoorlijn 73. Daarna was er enkele jaren windstilte. Tussen november 1999 en mei 2000 vond er, in het kader van een proefproject, incidenteel goederenverkeer naar Duinkerke plaats. Sindsdien ligt het spoor er verlaten bij.

In 1996 werd spoorlijn 73 tot en met De Panne geëlektrificeerd. In datzelfde jaar werd in het station van De Panne een reizigerstunnel onder de sporen gebouwd. Naast het stationsgebouw bevinden zich nu een geelkleurige fietsenstalling en het tramstation. In 1991 waren dat een parkeerplaats en een vervallen goederengebouw.

Bray-Dunes


Tot aan de grens bevindt het spoor zich in een redelijk onderhouden toestand. Vanaf de eerste overweg op Frans grondgebied is het spoor sterk begroeid.
We komen aan bij het station van Brayduinen (Bray-Dunes). De sporen zijn anno 2013 geheel overwoekerd, maar het perron is nog begaanbaar (ook al is dat verboden terrein). De luifel werd uit veiligheidsredenen weggehaald. In het stationsgebouw vindt u nu een mediatheek.

Zuydcoote


Het volgende station is dat van Zuidkote (Zuydcoote) waar sinds de tweede helft van de jaren tachtig een apotheek is gehuisvest. De baliemedewerkster herinnert zich de treinen die ‘s zomers aan haar achtertuin voorbijkwamen.
Tussen de stations van Zuidkote en Leffrinhoeke doorkruist het treinspoor een uitgestrekt duingebied. Merk op dat de sporen door het zand en de begroeiing amper zichtbaar zijn.
Toen we het spoor in de duinen aan het fotograferen waren, merkten we op dat de poort van de fabriek openstond zodat het treinspoor op het fabrieksterrein zichtbaar was. De wachter aan de poort deelde mede dat er over vijf minuten een trein zou komen. En warempel, langzaam maar zeker verschenen twee kleine lichtjes van een locomotief die zich een weg over het dichtbegroeide spoor baande.
Bekijk via de knop hieronder een filmpje van de goederentrein die door de duinen rijdt:

Leffrinckoucke


Het volgende station is Leffrinkhoeke (Leffrinckoucke). Op de voorgevel van het dichtgetimmerde gebouwtje hangt nog een plakkaat van de SNCF.
Boven op een loopbrug vlak bij het station van Leffrinkhoeke hebben we een fraai uitzicht over de sporen. Onder onze voeten rijdt de volgeladen goederentrein terug richting Duinkerke.
De Noord-Franse Opaalkust ligt vlak bij de Belgische kust, maar ziet er heel anders uit. Uitgestrekte duingebieden en kleinschalige badplaatsen met laagbouw zijn kenmerkend.
Daar verschijnt het vierde stationnetje langsheen het spoor: Rozendaal (Rosendael).

« van 2 »

Dunkerque, eindbestemming


Onze tocht eindigt in het bedrijvige station van Duinkerke (Dunkerque). Hier vertrekken verschillende TER-treinen (naar Rijsel (Lille-Flandres) en Kales-Stad (Calais-Ville) alsook de hogesnelheidstrein TGV naar Parijs (Paris-Nord).

Foto’s R. Hamoen


Exclusieve foto’s uit augustus 1989 van de heer R. Hamoen van de stationsgebouwen en van de trein in het duingebied tussen de stations van Zuidkote en Leffrinkhoeke. Op de Flickr-pagina ‘Ahrend01’ kunt u alle foto’s terugvinden. Bedankt, meneer Hamoen, dat wij hier een tip van de sluier mogen lichten.

Nog dit


08/01/2014: de Facebook-pagina ‘Red Spoorlijn 73 Adinkerke-Duinkerke’ meldt dat Infrabel voornemens is het spoor tussen Adinkerke en de Franse grens in 2014 op te breken. Op deze pagina vindt u interessante documentatie over de spoorlijn.
26/08/2016: Infrabel is gestart met de afbraak van de overweg pal op de grens. Grenstreinbus.be betreurt deze beslissing en is ervan overtuigd dat het stukje spoor tussen De Panne en Frankrijk vele toekomstmogelijkheden biedt.
15/01/2017: De webmeester van Grenstreinbus.be nam vandaag hoogstpersoonlijk een kijkje naar onze spoorlijn. Ik kon vaststellen dat het spoor richting de grens nog steeds aanwezig is. De overweg net voorbij het opstelterrein is ook intact. Wel werden de elektronische andreaskruisen vervangen door houten exemplaren.

En nog meer


Zelf ging ik nadien nog vaak de grens over. Uiteraard ook voor het fotograferen van treinen, en zelfs wat verder dan Dunkerque, meer bepaald op de lijn tussen Dunkerque en Lille.
Een eerste dorpje, gekend uit de film “Bienvenue chez les Ch’tis”, is Bergues. Wat verderop kan er gefotografeerd met wat meer afstand en dus veld op foto, dit is te Sockx. Er zijn TGV, TGV Duplex, lokale treinen en ook soms goederentreinen. Wil je hier zelf ook spotten, kijk dan de uren na, want vaak zijn er een aantal treinen en dan een hele tijd niets.
Maar ook andere fotografie boeit mij: ik spot namelijk ook concerten, landschappen, vliegtuigen, ferries, enz… Dunkerque is, naast Calais, dan ook een boeiend plek om ferries te spotten. Ik toon hier enkele foto’s van ferries ter voorbeeld. Wil je meer zien? Bezoek dan eens mijn startsite door hier te klikken, vanwaar je je keuze kan maken.

© 2008 -  | Over de site | Contacteer me

D
E
E
L

deze website

Spoorlijn73.be is ook hier te vinden: