Merlin's mind | Spoorlijn73

De geschiedenis van spoorlijn 73.

Spoorlijn 73 heeft een rijke geschiedenis, lees er meer over hieronder.

Tot 1996 werd lijn 73 uitgebaat door dieselmaterieel.  Door velen werden de M2 rijtuieinen” genoemd, hoewel deze zeker niet enkel in de Westhoek te zien waren!  In 1996 werd de gehele ligen smalend “far-westtrjn echter geëlektrificeerd.

Van de “far-westtreinen”, werd overgegaan op MS80, de bekende “Breaks”.

Sinds 2007 komen er MS96-motorstellen tot De Panne, aanvankelijk zowel tijdens de week als in het weekend.  Momenteel is dit enkel in het weekend.

Van 2009 tot 2014 kwamen er op regelmatige basis zelfs M6-stammen tot De Panne! Al deze treinen reden van De Panne naar Antwerpen-Centraal via Brussel-Nationaal-Luchthaven

De dienstregeling van de 2015 zou betekenen dat er terug meer Breaks naar De Panne zullen rijden. De treinen reden via Aalst, Denderleeuw & Brussel-Nationaal-Luchthaven naar Landen.

Hoewel Desiro’s als voorstadstreinen gebouwd werden, zijn deze al vaak in De Panne geraakt.  Zowel als ICT trein, als P-trein, maar ook als IC (ter vervanging van een MS80).

De P-trein 8000, die zondagavond de verbinding van De Panne naar Leuven verzorgd, bestaat sinds 2023 uit M7-rijtuigen.  

© 2008 -  | Over de site | Contacteer me

D
E
E
L

deze website

Spoorlijn73.be is ook hier te vinden: